Mistä aloittaa auton tuunaus? – Parhaat tuning-osat

 

Autoa on mahdollista parantaa monella tavalla ja usein on vaikeaa päättää mitä päivittää ensimmäisenä. Listaamme tuning-osat, joilla saa eniten vastinetta rahalle ja joita kannattaa ensimmäisenä päivittää.



1.    Autoilussa laadukkaat renkaat ovat kaiken lähtökohta

Auton renkaat netistä
Tuoreella autoharrastajalla renkaat ovat aivan liian harvoin ensimmäisiä parannuksia mitä autolle tehdään vaikka ne tarjoavat todennäköisesti parhaan vastineen rahalle kaikista mahdollisista modifikaatioista. Renkaat parantavat suorituskykyä, ajettavuutta ja turvallisuutta. Laadukkaat renkaat parantavat pitoa tiehen parantaen auton kiihtyvyyttä sekä jarrutusetäisyyksiä. Renkaan pitoon vaikuttaa muun muassa sen kuviointi, leveys, materiaalit ja kuluneisuus. Pito kaarreajossa mahdollistaa nopeammat kierrosajat radalla ja turvallisemman kyydin kadulla.

Renkaat voivat tuoda myös urheilullista tyyliä. Renkaan kuviointi, leveys ja reunan paksuus vaikuttavat ulkonäköön. Jokaisella on tietysti erilaisia mieltymyksiä ja kaikkiin autoihin ei sovi samanlainen tyyli. Jotkut haluavat renkaan reunan olevan mahdollisimman ohut ja venyvän sisäänpäin, kun toiset pitävät muskeliauto-tyylisestä paksusta reunasta. Laadukkaan renkaan ostaessa saat tyyliä myös brändin nimen muodossa. Ikonisten valmistajien nimet, kuten Michelin, Continental tai Pirelli ovat tyylikäs lisä renkaan reunassa.

Renkaissa on paljon merkintöjä. Oikeanlaisen renkaan valitseminen edellyttää ymmärrystä eri rengasmerkinnöistä, joten niihin on hyvä perehtyä.

Hinta: Laadukkaat renkaat maksavat 100-300€/rengas eli koko setin saat 400-1200€. Renkaan asennus vanteelle alkaen 80€/neljä rengasta

 

2.    Madalla ja jäykennä autosi alustasarjalla

Alustasarja on renkaiden lisäksi toinen erittäin monipuolinen tuning-osa autoon. Alustasarja sisältää iskunvaimentimen ja jousen, jotka yhdessä vaikuttavat auton ajettavuuteen, ajomukavuuteen ja tyyliin. Alustasarjoja saa kiinteällä korkeudella sekä korkeus- ja jäykkyyssäädettävänä. Joihinkin alustasarjoihin sisältyy myös camber-säätö. Jäykempi alusta poistaa liiallisen löysyyden mahdollistaen kovemman kaarreajon ja tekee ajo-ominaisuuksista ennalta-arvattavampia. Korkeussäädettävällä alustasarjalla saat madallettua autoasi aina juuri sen verran kuin tyylisi vaatii.

Hinta: Alkaen noin 300€/sarja, todella laadukkaat sarjat maksavat noin 1000€.

 

3.    Osta sinun tyyliisi sopivat vanteet

auton tuning vanteet


Vanteet ovat ehdottomasti isoin yksittäinen ulkonäköön vaikuttava tuning-osa. Tyylikkäät ja sopivan kokoiset vanteet saavat lähes minkä vain auton näyttämään hyvältä. Ennen vanteiden valitseminen saattoi olla hankalaa, mutta nykyään netti on täynnä sivustoja ja kuvapalveluja, jotka helpottavat vanteiden valintaa. Vanteita hankkiessa on hyvä ottaa huomioon vanteen leveys ja sen ET eli kuinka paljon vanne tulee ulospäin. Netistä löydät käteviä laskimia, joihin tiedot syöttämällä saat selville millaisella vanteen leveydellä ja ET:llä saat tismalleen haluamasi ”fitmentin”.

Vanteita valitessa on hyvä muistaa, että kyseessä ei ole ainoastaan ulkonäköön liittyvä päivitys. Vanteilla on myös mahdollista parantaa suorituskykyä. Leveämpi vanne mahdollistaa leveämmän renkaan, joka puolestaan parantaa pitoa. Painon vähennys vanteesta parantaa suorituskykyä suhteessa huomattavasti enemmän kuin painon riisuminen muualta autosta, koska vanne on jousittamatonta massaa.

Hinta: Uudet vanteet alkaen 100€/vanne, hinta riippuu monista tekijöistä ja vaihtelee hyvin paljon.

 

 

4.    Paranna äänimaailmaa pakoputkistolla

Autovalmistajia kohtaan on paljon lakeja ja säädöksiä, jotka määrittelevät millainen pakoputkiston kuuluu olla. Sen vuoksi jopa monet urheiluautot ovat melko hiljaisia vakioputkistolla. Siihen on kuitenkin olemassa tuning-osia, jotka ratkaisevat ongelman.

Auton ääni on yksi eniten ajamisen tuomaan tunteeseen liittyviä tekijöitä. Miten sitten putkistoa kannattaa muokata? Yhtä oikeaa vastausta ei ole, sillä mieltymyksiä on yhtä paljon kuin on ihmisiä. Kuitenkin suuntaa antavasti voidaan todeta, että usein halvimmat ratkaisut kuten pelkkä äänenvaimentimien korvaaminen suoralla putkella ei tuota hienointa ääntä. Lopputuloksena on usein ruma tai liian kova ääni. Jälkimarkkinoilla on tarjolla laaja valikoima erilaisia pakoputkiston ratkaisuja, joista osa on mallikohtaisia ja osa yleismallisia. Ennen ostopäätöksiä on suositeltavaa tutkia, millaisia ratkaisuja muut on tehnyt kyseiselle autolle ja millaisia lopputuloksia he ovat saaneet.

Pakoputkiston muokkaaminen on mahdollisesti parhain yksittäinen muutos mitä voit tehdä autollesi halutessasi siitä urheilullisemman. Oikeanlainen putkisto tarjoaa urheilullisen äänen lisäksi myös rutkasti lisää tehoa. Pakoputkisto alkaa moottorin pakosarjasta ja jatkuu pakoputken ulostuloon saakka. Välissä on yksi tai useampi äänenvaimennin, resonaattori ja katalysaattori. Katalysaattori voi sijaita myös pakosarjassa. Eniten tehoon vaikuttavat katalysaattori ja pakosarja, mutta myös putken halkaisija. Mitä paremmin ilma pääsee virtaamaan putkistossa, sitä enemmän saadaan lisää tehoa. Jos pakosarjalle tai katalysaattorille tehdään muutoksia, on suositeltavaa tehdä moottorin optimointi, mikäli haluaa saada muutoksesta kaiken hyödyn irti. Putkiston muokkaaminen paremmin virtaavaksi on lähes aina kustannustehokkaimpia muutoksia tehonlisäystä tavoitellessa.

Hinta: Vaihtelee hyvin paljon riippuen halutuista muutoksista, automallista ja mahdollisista työn teettämisen kustannuksista. Pelkät äänenvaimentimet maksavat noin 50-400€ ja kokonaiset putkistot pakosarjasta ulostuloon maksavat noin 1000-5000€.

 

5.    Lisää tehoa helposti – Moottorin optimointi

Haluatko lisää tehoa mahdollisimman nopeasti? Moottorin optimointi on helppo ja halpa tapa saada lisää tehoa. Moottorin optimoinnin voi tehdä muuttamatta mitään osia, mutta muutaman moottorin tuning-osan vaihtamalla voit saada moninkertaisen teholisäyksen verrattuna pelkkään optimointiin. Teholisäyksen kannalta parhaimmat osat vaihtelevat hieman malleittain. Eniten kuitenkin vaikuttaa onko moottori vapaasti hengittävä vai ahdettu. Ahdetuista moottoreista saadaan pelkällä optimoinnilla huomattavasti enemmän lisää tehoa kuin vapaasti hengittävistä.

Moottorin optimoinnin voi tehdä monella tavalla. Joillekin autoille on olemassa puhelimelle ladattavia ohjelmistoja, joiden avulla voit muokata auton moottorinohjausyksikköä suoraan puhelimesta. Näihin liittyy usein valmiita optimointikarttapaketteja, joita pystyt ostamaan ja lataamaan autosi moottorinohjausyksikköön. Teholisäyksen lisäksi ohjelmistolla pystyy muokkaamaan paljon muitakin moottoriin liittyviä ominaisuuksia. Mainittuja ohjelmistoja on kuitenkin saatavilla melko harvoille autoille, jolloin toinen helppo vaihtoehto tehon lisäämiseen on ostaa virityslastu, joka kytketään moottorinohjausyksikköön. Virityslastu on valmiiksi säädetty optimoimaan tietyn auton moottori. Jos kuitenkin haluat parhaimman mahdollisen lopputuloksen, voit viedä autosi ammattilaiselle, joka testaa ja tekee yksilöidyn optimointikartan. Teholisäyksen lisäksi optimointi usein pienentää auton kulutusta.

Hinta: Puhelimelta ladattavat ohjelmistot noin 150-600€, virityslastut noin 300-900€, ammattilaisen räätälöity optimointi noin 600-1200€.

 

6.    Päivitä jarrut ennen tehonlisäystä

Ennen tehon lisäämistä on tärkeää parantaa jarrutustehokkuutta. Pysähtymisetäisyyteen vaikuttavat jarrut ja renkaat. Jarrut koostuvat jarrulevystä, jarrupaloista, jarrusatulasta ja jarruletkuista. Kaikki osat vaikuttavat jarrutehoon. Usein pelkkien jarrupalojen vaihtaminen parantaa jarrutehoa riittävästi katukäyttöön. Jos autolla kuitenkin aiotaan ajaa myös aggressiivisesti esimerkiksi radalla, on syytä päivittää koko setti. Jatkuvan kovan jarrutuksen johdosta normaalit jarrulevyt kuumenevat, jolloin jarrutusteho voi heikentyä vaarallisen paljon. Hyvät jarrut parantavat kierrosaikoja radalla. Rei’itetyt jarrulevyt ja tyylikkäät jarrusatulat tekevät myös todella urheilullisen vaikutelman auton ulkonäköön.

Hinta: Tehokkaat jarrupalat noin 50-200€/akseli, laadukkaat jarrulevyt noin 100-500€/levy, jarrusatulat noin 50-150€/satula, teräspunosjarruletkut noin 60-150€/sarja.

 

7.    Lähes ilmainen tapa saada autosi kääntämään päitä – Pesu ja vahaus

Toyota Supra valkoinen


Vaikka auton pesu ei olekaan tuning-osa, on se silti pakko mainita, sillä se vaikuttaa auton ulkonäköön lähestulkoon enemmän kuin mikään muu. Normaalikin auto näyttää tyylikkäältä ja tyyriiltä ollessaan puhdas ja kiiltävä. Hyvä vahaus on yksi parhaista ja halvimmista asioista, mitä voit tehdä autosi ulkonäön hyväksi. Lisäksi maalipinta pysyy parempana pidempään, jolloin auton jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin.

Hinta: Autovahan hinta alkaen 20€

 

8.    Muutama kunniamaininta

Poikkituki on tanko, joka asennetaan moottoritilaan etuiskunvaimentimien päihin tehden autosta vakaamman ja jäykemmän. Parantaa ajo-ominaisuuksia etenkin kaarreajossa ja näyttää urheilulliselta moottoritilassa. Hinta: 50-150€

Spacerit ovat vanteen ja pyörännavan väliin asennettava levikepala, jolla vannetta voidaan tuoda ulospäin ja tarvittaessa muuttaa vanteen pulttijakoa. Levikepalat ovat yksi halvimmista auton tuning-osista. Hinta: 60-200€/akseli

Tummennuskalvoilla saat autoosi tyyliä, minkä lisäksi autosi pysyy kesällä myös viileämpänä. Auringonsuojakalvoja saa 5-50% tummennuksella eli voit tummentaa laseja juuri sen verran kuin sinun tyyliisi sopii. Hinta: 15-35€/50cm*1m

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä auton alustan osia kannattaa vaihtaa? - Hyvä ajotuntuma koostuu monesta osasta

Mistä löytää parhaat turbot? - Markkinoita johtavat turbovalmistajat