Mistä aloittaa auton tuunaus? – Parhaat tuning-osat
Autoa on mahdollista parantaa monella tavalla ja usein on vaikeaa päättää mitä päivittää ensimmäisenä. Listaamme tuning-osat, joilla saa eniten vastinetta rahalle ja joita kannattaa ensimmäisenä päivittää.
1. Autoilussa
laadukkaat renkaat ovat kaiken lähtökohta
Tuoreella autoharrastajalla renkaat ovat aivan liian harvoin ensimmäisiä parannuksia mitä autolle tehdään vaikka ne tarjoavat todennäköisesti parhaan vastineen rahalle kaikista mahdollisista modifikaatioista. Renkaat parantavat suorituskykyä, ajettavuutta ja turvallisuutta. Laadukkaat renkaat parantavat pitoa tiehen parantaen auton kiihtyvyyttä sekä jarrutusetäisyyksiä. Renkaan pitoon vaikuttaa muun muassa sen kuviointi, leveys, materiaalit ja kuluneisuus. Pito kaarreajossa mahdollistaa nopeammat kierrosajat radalla ja turvallisemman kyydin kadulla.
Renkaat voivat tuoda myös urheilullista tyyliä. Renkaan
kuviointi, leveys ja reunan paksuus vaikuttavat ulkonäköön. Jokaisella on
tietysti erilaisia mieltymyksiä ja kaikkiin autoihin ei sovi samanlainen tyyli.
Jotkut haluavat renkaan reunan olevan mahdollisimman ohut ja venyvän sisäänpäin,
kun toiset pitävät muskeliauto-tyylisestä paksusta reunasta. Laadukkaan renkaan
ostaessa saat tyyliä myös brändin nimen muodossa. Ikonisten valmistajien nimet,
kuten Michelin, Continental tai Pirelli ovat tyylikäs lisä renkaan reunassa.
Renkaissa on paljon merkintöjä. Oikeanlaisen renkaan valitseminen edellyttää ymmärrystä eri rengasmerkinnöistä, joten niihin on hyvä perehtyä.
Hinta: Laadukkaat
renkaat maksavat 100-300€/rengas eli koko setin saat 400-1200€. Renkaan asennus vanteelle alkaen 80€/neljä rengasta
2. Madalla ja
jäykennä autosi alustasarjalla
Alustasarja on renkaiden lisäksi toinen erittäin monipuolinen
tuning-osa autoon. Alustasarja sisältää iskunvaimentimen ja jousen, jotka yhdessä
vaikuttavat auton ajettavuuteen, ajomukavuuteen ja tyyliin. Alustasarjoja saa
kiinteällä korkeudella sekä korkeus- ja jäykkyyssäädettävänä. Joihinkin
alustasarjoihin sisältyy myös camber-säätö. Jäykempi alusta poistaa liiallisen
löysyyden mahdollistaen kovemman kaarreajon ja tekee ajo-ominaisuuksista
ennalta-arvattavampia. Korkeussäädettävällä alustasarjalla saat madallettua
autoasi aina juuri sen verran kuin tyylisi vaatii.
Hinta: Alkaen
noin 300€/sarja, todella laadukkaat sarjat maksavat noin 1000€.
3. Osta sinun
tyyliisi sopivat vanteet
Vanteet ovat ehdottomasti isoin yksittäinen ulkonäköön
vaikuttava tuning-osa. Tyylikkäät ja sopivan kokoiset vanteet saavat lähes minkä
vain auton näyttämään hyvältä. Ennen vanteiden valitseminen saattoi olla
hankalaa, mutta nykyään netti on täynnä sivustoja ja kuvapalveluja, jotka
helpottavat vanteiden valintaa. Vanteita hankkiessa on hyvä ottaa huomioon
vanteen leveys ja sen ET eli kuinka paljon vanne tulee ulospäin. Netistä löydät
käteviä laskimia, joihin tiedot syöttämällä saat selville millaisella vanteen
leveydellä ja ET:llä saat tismalleen haluamasi ”fitmentin”.
Vanteita valitessa on hyvä muistaa, että kyseessä ei ole
ainoastaan ulkonäköön liittyvä päivitys. Vanteilla on myös mahdollista parantaa
suorituskykyä. Leveämpi vanne mahdollistaa leveämmän renkaan, joka puolestaan
parantaa pitoa. Painon vähennys vanteesta parantaa suorituskykyä suhteessa huomattavasti
enemmän kuin painon riisuminen muualta autosta, koska vanne on jousittamatonta
massaa.
Hinta: Uudet
vanteet alkaen 100€/vanne, hinta riippuu monista tekijöistä ja vaihtelee hyvin
paljon.
4. Paranna
äänimaailmaa pakoputkistolla
Autovalmistajia kohtaan on paljon lakeja ja säädöksiä, jotka
määrittelevät millainen pakoputkiston kuuluu olla. Sen vuoksi jopa monet
urheiluautot ovat melko hiljaisia vakioputkistolla. Siihen on kuitenkin
olemassa tuning-osia, jotka ratkaisevat ongelman.
Auton ääni on yksi eniten ajamisen tuomaan tunteeseen
liittyviä tekijöitä. Miten sitten putkistoa kannattaa muokata? Yhtä oikeaa
vastausta ei ole, sillä mieltymyksiä on yhtä paljon kuin on ihmisiä. Kuitenkin
suuntaa antavasti voidaan todeta, että usein halvimmat ratkaisut kuten pelkkä
äänenvaimentimien korvaaminen suoralla putkella ei tuota hienointa ääntä.
Lopputuloksena on usein ruma tai liian kova ääni. Jälkimarkkinoilla on tarjolla
laaja valikoima erilaisia pakoputkiston ratkaisuja, joista osa on
mallikohtaisia ja osa yleismallisia. Ennen ostopäätöksiä on suositeltavaa
tutkia, millaisia ratkaisuja muut on tehnyt kyseiselle autolle ja millaisia
lopputuloksia he ovat saaneet.
Pakoputkiston muokkaaminen on mahdollisesti parhain
yksittäinen muutos mitä voit tehdä autollesi halutessasi siitä urheilullisemman.
Oikeanlainen putkisto tarjoaa urheilullisen äänen lisäksi myös rutkasti lisää
tehoa. Pakoputkisto alkaa moottorin pakosarjasta ja jatkuu pakoputken
ulostuloon saakka. Välissä on yksi tai useampi äänenvaimennin, resonaattori ja
katalysaattori. Katalysaattori voi sijaita myös pakosarjassa. Eniten tehoon
vaikuttavat katalysaattori ja pakosarja, mutta myös putken halkaisija. Mitä
paremmin ilma pääsee virtaamaan putkistossa, sitä enemmän saadaan lisää tehoa.
Jos pakosarjalle tai katalysaattorille tehdään muutoksia, on suositeltavaa
tehdä moottorin optimointi, mikäli haluaa saada muutoksesta kaiken hyödyn irti.
Putkiston muokkaaminen paremmin virtaavaksi on lähes aina kustannustehokkaimpia
muutoksia tehonlisäystä tavoitellessa.
Hinta: Vaihtelee
hyvin paljon riippuen halutuista muutoksista, automallista ja mahdollisista
työn teettämisen kustannuksista. Pelkät äänenvaimentimet maksavat noin 50-400€
ja kokonaiset putkistot pakosarjasta ulostuloon maksavat noin 1000-5000€.
5. Lisää tehoa
helposti – Moottorin optimointi
Haluatko lisää tehoa mahdollisimman nopeasti? Moottorin
optimointi on helppo ja halpa tapa saada lisää tehoa. Moottorin optimoinnin voi
tehdä muuttamatta mitään osia, mutta muutaman moottorin tuning-osan vaihtamalla voit
saada moninkertaisen teholisäyksen verrattuna pelkkään optimointiin.
Teholisäyksen kannalta parhaimmat osat vaihtelevat hieman malleittain. Eniten
kuitenkin vaikuttaa onko moottori vapaasti hengittävä vai ahdettu. Ahdetuista
moottoreista saadaan pelkällä optimoinnilla huomattavasti enemmän lisää tehoa
kuin vapaasti hengittävistä.
Moottorin optimoinnin voi tehdä monella tavalla. Joillekin
autoille on olemassa puhelimelle ladattavia ohjelmistoja, joiden avulla voit
muokata auton moottorinohjausyksikköä suoraan puhelimesta. Näihin liittyy usein
valmiita optimointikarttapaketteja, joita pystyt ostamaan ja lataamaan autosi
moottorinohjausyksikköön. Teholisäyksen lisäksi ohjelmistolla pystyy
muokkaamaan paljon muitakin moottoriin liittyviä ominaisuuksia. Mainittuja
ohjelmistoja on kuitenkin saatavilla melko harvoille autoille, jolloin toinen
helppo vaihtoehto tehon lisäämiseen on ostaa virityslastu, joka kytketään
moottorinohjausyksikköön. Virityslastu on valmiiksi säädetty optimoimaan tietyn
auton moottori. Jos kuitenkin haluat parhaimman mahdollisen lopputuloksen, voit
viedä autosi ammattilaiselle, joka testaa ja tekee yksilöidyn optimointikartan.
Teholisäyksen lisäksi optimointi usein pienentää auton kulutusta.
Hinta:
Puhelimelta ladattavat ohjelmistot noin 150-600€, virityslastut noin 300-900€, ammattilaisen
räätälöity optimointi noin 600-1200€.
6. Päivitä
jarrut ennen tehonlisäystä
Ennen tehon lisäämistä on tärkeää parantaa jarrutustehokkuutta.
Pysähtymisetäisyyteen vaikuttavat jarrut ja renkaat. Jarrut koostuvat
jarrulevystä, jarrupaloista, jarrusatulasta ja jarruletkuista. Kaikki osat
vaikuttavat jarrutehoon. Usein pelkkien jarrupalojen vaihtaminen parantaa
jarrutehoa riittävästi katukäyttöön. Jos autolla kuitenkin aiotaan ajaa myös
aggressiivisesti esimerkiksi radalla, on syytä päivittää koko setti. Jatkuvan
kovan jarrutuksen johdosta normaalit jarrulevyt kuumenevat, jolloin
jarrutusteho voi heikentyä vaarallisen paljon. Hyvät jarrut parantavat
kierrosaikoja radalla. Rei’itetyt jarrulevyt ja tyylikkäät jarrusatulat tekevät
myös todella urheilullisen vaikutelman auton ulkonäköön.
Hinta: Tehokkaat
jarrupalat noin 50-200€/akseli, laadukkaat jarrulevyt noin 100-500€/levy,
jarrusatulat noin 50-150€/satula, teräspunosjarruletkut noin 60-150€/sarja.
7. Lähes
ilmainen tapa saada autosi kääntämään päitä – Pesu ja vahaus
Vaikka auton pesu ei olekaan tuning-osa, on se
silti pakko mainita, sillä se vaikuttaa auton ulkonäköön lähestulkoon enemmän
kuin mikään muu. Normaalikin auto näyttää tyylikkäältä ja tyyriiltä ollessaan
puhdas ja kiiltävä. Hyvä vahaus on yksi parhaista ja halvimmista asioista, mitä
voit tehdä autosi ulkonäön hyväksi. Lisäksi maalipinta pysyy parempana
pidempään, jolloin auton jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin.
Hinta: Autovahan
hinta alkaen 20€
8. Muutama
kunniamaininta
Poikkituki on tanko, joka asennetaan moottoritilaan
etuiskunvaimentimien päihin tehden autosta vakaamman ja jäykemmän. Parantaa
ajo-ominaisuuksia etenkin kaarreajossa ja näyttää urheilulliselta
moottoritilassa. Hinta: 50-150€
Spacerit ovat vanteen ja pyörännavan väliin asennettava
levikepala, jolla vannetta voidaan tuoda ulospäin ja tarvittaessa muuttaa
vanteen pulttijakoa. Levikepalat ovat yksi halvimmista auton tuning-osista. Hinta: 60-200€/akseli
Tummennuskalvoilla saat autoosi tyyliä, minkä lisäksi autosi
pysyy kesällä myös viileämpänä. Auringonsuojakalvoja saa 5-50% tummennuksella
eli voit tummentaa laseja juuri sen verran kuin sinun tyyliisi sopii. Hinta: 15-35€/50cm*1m
Kommentit
Lähetä kommentti