Mitä auton alustan osia kannattaa vaihtaa? - Hyvä ajotuntuma koostuu monesta osasta

 

Auton alustan osat muodostavat kokonaisuuden, jotka yhdessä vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin. Alustan osia vaihtamalla parannat autosi ajettavuutta sekä ulkonäköä. Mitä alustan osia kannattaa vaihtaa ja miten ne vaikuttavat?

 

Monta etua yhdellä hankinnalla – Korkeussäädettävä alustasarja

Alustasarja on monipuolisin yksittäinen hankinta mitä voit autoosi tehdä. Ei ole ihme, että alustasarja on usein ensimmäinen hankinta mitä tehdään, kun halutaan parantaa auton suorituskykyä tai ulkonäköä.

Alustasarja koostuu iskunvaimentimesta ja jousesta, joita saa hankittua myös erikseen. Jo pelkät madallusjouset jäykistävät ajotuntumaa sekä madaltavat autoa tehden siitä tyylikkäämmän. Kannattaako hankkia madallusjouset vai alustasarja? Suositeltavaa on hankkia koko alustasarja, koska alustasarjoissa kyseinen jousi ja iskunvaimennin ovat suunniteltu toimimaan keskenään. Jälkiasenteinen jousi ei aina toimi alkuperäisen iskunvaimentimen kanssa odotetusti.

Alustasarjoja tarjotaan kiinteällä korkeudella sekä korkeussäädettävänä. Korkeussäädettävät alustasarjat eli ”coiloverit” ovat erinomainen valinta tuning-käyttöön. Coilovereissa on usein myös korkeussäädön lisäksi jäykkyyssäätö, minkä ansiosta voit säätää alustan juuri sopivaksi sinun käyttötarkoituksiin. Alustasarjat kiinteällä korkeudella voivat olla hieman halvempia kuin säädettävät alustasarjat, mutta useimmat arvostavat korkeussäädettävän alustasarjan joustavuutta.

Mikä on paras alustasarja? Alustasarjaa valitessa on syytä miettiä haluaako säädettävää alustasarjaa vai riittääkö alustasarja kiinteällä korkeudella. Alustasarjoihin mahtuu myös useampi hintaluokka. Edullinen säädettävä alustasarja voi olla vain 300€ ja laadukas alustasarja voi olla jopa 1300€. Halpa alustasarja ei välttämättä ole huono ja katukäyttöön ei välttämättä kannata hankkia kalleinta alustasarjaa, sillä sekin on kulutustavaraa.

 

Kaariajoon vauhtia camber-säädöillä

Camber-säätö tarkoittaa pyörän asentokulman säätöä. Camberia säädetään tyypillisesti ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön vuoksi. Yleensä camber-kulma säädetään negatiiviseksi, koska se mahdollistaa kovemman kaariajon. Camber on negatiivinen kun renkaan yläreuna kaartuu autoa kohti. Negatiivinen camber kuitenkin heikentää pitoa suoralla, jonka vuoksi kiihdytys suoralla voi olla hitaampi ja jarrutusmatka pidempi.

Camberin säätäminen onnistuu useammalla tavalla, riippuen hieman autosta. Camber-yläpäät ovat iskunvaimentimen ylin osa, jolla helposti alustasarjan asennuksen yhteydessä säädät camberia. Camberia pystytään säätämään myös puslien ja tukivarsien avulla.

 

Poikkituella ja kallistuksenvakaajalla jäykkyyttä koriin

Kallistuksenvakaajat ja poikkituet jäävät usein vähälle huomiolle syyttä. Kallistuksenvakaaja ja poikkituki tekevät käytännössä saman asian – jäykistävät koria ja vähentävät kallistelua kurveissa. Kallistuksenvakaajalla ja poikkituella on kuitenkin hieman eroja. Poikkituki asennetaan moottoritilaan iskunvaimentimien tolppiin. Kallistuksenvakaaja asennetaan puolestaan auton alapuolelle alustaan. Kallistuksenvakaajat ovat hieman kalliimpia kuin poikkituet, mutta jäykentävät koria enemmän. Poikkituki on hyvä valinta katukäyttöön, kun halutaan edullisesti jäykentää koria sekä urheilullista tyyliä moottoritilaan. Kallistuksenvakaaja on puolestaan kriittinen alustan lisäys jokaiseen rata-autoon.

 

Muista vaihtaa kuluneet kumipuslat polyuretaanipusliin!

Puslat ovat kriittinen kulutusosa autossa, joka jää usein huomiotta, sillä niiden epäkuntoisuus ei usein estä ajoa. Alkuperäiset kumipuslat kovettuvat ajan kanssa tehden auton alustasta epämiellyttävän kovan ja ohjauksesta epätarkan. Vaikka autossasi olisi huippulaadukas alustasarja, voi kuluneet ja kovettuneet kumipuslat pilata ajonautinnon täysin. Pahimmillaan kuluneet puslat voivat aiheuttaa haitallisia muutoksia pyörien kulmissa.

Mikäli olet parantelemassa autosi alustaa, on suositeltavaa päivittää vanhat ja kuluneet puslat kestäviin polyuretaanipusliin. Polyuretaanipuslilla on moninkertainen elinikä verrattuna kumisiin pusliin niiden materiaalin vuoksi. Hyvillä puslilla saa tarkemman ohjauksen ja paremman ajotuntuman. Hyvien puslien ansiosta muutkin alustan osat pysyvät paremmassa kunnossa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mistä aloittaa auton tuunaus? – Parhaat tuning-osat

Mistä löytää parhaat turbot? - Markkinoita johtavat turbovalmistajat