Mitä auton alustan osia kannattaa vaihtaa? - Hyvä ajotuntuma koostuu monesta osasta
Auton
alustan osat muodostavat kokonaisuuden, jotka yhdessä vaikuttavat
ajo-ominaisuuksiin. Alustan osia vaihtamalla parannat autosi ajettavuutta sekä
ulkonäköä. Mitä alustan osia kannattaa vaihtaa ja miten ne vaikuttavat?
Monta etua yhdellä hankinnalla – Korkeussäädettävä
alustasarja
Alustasarja on monipuolisin yksittäinen hankinta mitä voit
autoosi tehdä. Ei ole ihme, että alustasarja on usein ensimmäinen hankinta mitä
tehdään, kun halutaan parantaa auton suorituskykyä tai ulkonäköä.
Alustasarja koostuu iskunvaimentimesta ja jousesta, joita saa
hankittua myös erikseen. Jo pelkät madallusjouset jäykistävät ajotuntumaa sekä
madaltavat autoa tehden siitä tyylikkäämmän. Kannattaako hankkia madallusjouset
vai alustasarja? Suositeltavaa on hankkia koko alustasarja, koska
alustasarjoissa kyseinen jousi ja iskunvaimennin ovat suunniteltu toimimaan
keskenään. Jälkiasenteinen jousi ei aina toimi alkuperäisen iskunvaimentimen
kanssa odotetusti.
Alustasarjoja tarjotaan kiinteällä korkeudella sekä
korkeussäädettävänä. Korkeussäädettävät alustasarjat eli ”coiloverit” ovat
erinomainen valinta tuning-käyttöön. Coilovereissa on usein myös korkeussäädön
lisäksi jäykkyyssäätö, minkä ansiosta voit säätää alustan juuri sopivaksi sinun
käyttötarkoituksiin. Alustasarjat kiinteällä korkeudella voivat olla hieman
halvempia kuin säädettävät alustasarjat, mutta useimmat arvostavat
korkeussäädettävän alustasarjan joustavuutta.
Mikä on paras alustasarja? Alustasarjaa valitessa on syytä
miettiä haluaako säädettävää alustasarjaa vai riittääkö alustasarja kiinteällä
korkeudella. Alustasarjoihin mahtuu myös useampi hintaluokka. Edullinen
säädettävä alustasarja voi olla vain 300€ ja laadukas alustasarja voi olla jopa
1300€. Halpa alustasarja ei välttämättä ole huono ja katukäyttöön ei
välttämättä kannata hankkia kalleinta alustasarjaa, sillä sekin on
kulutustavaraa.
Kaariajoon vauhtia camber-säädöillä
Camber-säätö tarkoittaa pyörän asentokulman säätöä. Camberia
säädetään tyypillisesti ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön vuoksi. Yleensä
camber-kulma säädetään negatiiviseksi, koska se mahdollistaa kovemman
kaariajon. Camber on negatiivinen kun renkaan yläreuna kaartuu autoa kohti.
Negatiivinen camber kuitenkin heikentää pitoa suoralla, jonka vuoksi kiihdytys
suoralla voi olla hitaampi ja jarrutusmatka pidempi.
Camberin säätäminen onnistuu useammalla tavalla, riippuen
hieman autosta. Camber-yläpäät ovat iskunvaimentimen ylin osa, jolla helposti
alustasarjan asennuksen yhteydessä säädät camberia. Camberia pystytään
säätämään myös puslien ja tukivarsien avulla.
Poikkituella ja kallistuksenvakaajalla jäykkyyttä koriin
Kallistuksenvakaajat ja poikkituet jäävät usein vähälle
huomiolle syyttä. Kallistuksenvakaaja ja poikkituki tekevät käytännössä saman
asian – jäykistävät koria ja vähentävät kallistelua kurveissa.
Kallistuksenvakaajalla ja poikkituella on kuitenkin hieman eroja. Poikkituki
asennetaan moottoritilaan iskunvaimentimien tolppiin. Kallistuksenvakaaja
asennetaan puolestaan auton alapuolelle alustaan. Kallistuksenvakaajat ovat
hieman kalliimpia kuin poikkituet, mutta jäykentävät koria enemmän. Poikkituki
on hyvä valinta katukäyttöön, kun halutaan edullisesti jäykentää koria sekä
urheilullista tyyliä moottoritilaan. Kallistuksenvakaaja on puolestaan kriittinen
alustan lisäys jokaiseen rata-autoon.
Muista vaihtaa kuluneet kumipuslat polyuretaanipusliin!
Puslat ovat kriittinen kulutusosa autossa, joka jää usein
huomiotta, sillä niiden epäkuntoisuus ei usein estä ajoa. Alkuperäiset
kumipuslat kovettuvat ajan kanssa tehden auton alustasta epämiellyttävän kovan
ja ohjauksesta epätarkan. Vaikka autossasi olisi huippulaadukas alustasarja,
voi kuluneet ja kovettuneet kumipuslat pilata ajonautinnon täysin. Pahimmillaan
kuluneet puslat voivat aiheuttaa haitallisia muutoksia pyörien kulmissa.
Mikäli olet parantelemassa autosi alustaa, on suositeltavaa
päivittää vanhat ja kuluneet puslat kestäviin polyuretaanipusliin.
Polyuretaanipuslilla on moninkertainen elinikä verrattuna kumisiin pusliin niiden
materiaalin vuoksi. Hyvillä puslilla saa tarkemman ohjauksen ja paremman
ajotuntuman. Hyvien puslien ansiosta muutkin alustan osat pysyvät paremmassa
kunnossa.
Kommentit
Lähetä kommentti